بررسی بازی ایرانی فرزندان مورتا

فرزندان مورتا ، عنوان یک بازی ایرانیست که توسط دد میج (ِDead Mage) در سبک روگ لایک (Roguelike) ساخته و توسط ۱۱ بیت استودیوز (۱۱bit studios) منتشر گردیده . در این پست ، من قصد دارم تا این بازی جذاب را مورد تحلیل و بررسی در قالبی نیمه تخصصی قرار بدهم و نکات مثبت ، و منفی که از تجربه این بازی در نظرم آمد را برای شما بازگو کنم. پیش از شروع مطلب باید خواهش کنم که از کپی برداری مطالب پرهیز کنید ، زیرا بابت تک تک کلمات نوشته شده از مطالب وبسایت زمان و انرژی صرف شده ، و درصورتی که از این مطلب یا مطالب دیگر رسانه ، راضی بوده اید ، مارا به دوستانتان معرفی کنید .


بی پرده بگویم ، زمانی که خواستم بازی فرزندان مورتا را برای اولین بار تجربه کنم ، انتظار یک بازی ضعیف ایرانی دیگر را داشتم که قرار است کلی از وقتم را صرفش کنم و با بی میلی آن را لانچ کردم.

اما هنگامی که چشمم به محیط بازی افتاد ، واقعا نظر من را به خودش جلب کرد!

من تجربه زیادی از بازی های روگلایک ندارم و آنچنان این سبک از بازی ها را نمی پسندم ، زیرا به من مسیر مشخصی نمیدهند و غالبا نمیدانم درحال انجام چه کاری هستم. اما چیزی درون این بازی ایرانی ، من را پای بازی نگه داشت!

مفاهیم ایرانی ، در کالبد کاراکتر های غیر ایرانی!

به شخصه انتظار داشتم کاراکتر های ایرانی در بازی مشاهده کنم ، اصولا من با استفاده از کاراکتر های ایرانی اصیل در فیلم ها یا بازی ها‌یی که قرار است جهانی شوند مخالفم ، زیرا به درک ارتباطی واحد با کاربران خارجی ای که در فضای تربیتی ایران نبوده اند و با آن آشنایی ندارند نمیرسد و برایشان قابل فهم نیست.

اما این بازی از هیچ کاراکتر ایرانی ای استفاده نکرده بود! نه نام ها اسامی ایرانی ای بودند و نه اتمسفر بازی ایرانیزه شده بود. اما به خوبی مفاهیم ایرانی در آن موج میزد.

مفاهیمی مانند خانواده ، عشق ، محبت ، حتی نمایش اهریمن!

برای درک بیشتر منظور ، کمی از توضیحات سازنده را راجع به این بازی در مارکت هیولا مطالعه کنید:

داستان «فرزندان مورتا» در سرزمینی خیالی به نام «رئا» رخ می‌دهد، ولی وقایع آن از آنچه که انتظار داریم به زندگی روزمره‌ ما نزدیک‌تر است.

وقایعی که تداعی‌گر عواطف، احساسات و ارزش‌هایی است که به خوبی با آنها آشنا هستیم: عشق و امید، نفرت و خشم، تردید و اضطراب، و در نهایت فداکاری‌هایی که حاضریم در قبال آنها که زندگی‌شان برایمان مهم است انجام دهیم.

با ماجراهای خانواده‌ای از قهرمانان کوچک و بزرگ همراه شوید: زمانی که نیروهای اهریمنی «فساد» به سرزمین «رئا» سرازیر می‌شوند، «نگهبانان کوهستان» باید برای مقابله با خصمی کهن با یکدیگرمتحد شوند. اما… این قصه‌‌، قصه‌ی نجات جهان نیست.
قصه‌‌ای است درباره‌ی در کنار هم قرار گرفتن، و در شرایط دشوار به یاری یکدیگر رفتن؛ قصه‌ای است برای آنها که معنای ترس، تردید، و توامان ندای وجدان و وظیفه‌ را می‌شناسند.

«فرزندان مورتا» داستان قهرمانانی است واقعی، که با فائق آمدن بر ترس‌ها، تردید‌ها، و در نهایت خشم خود، در بزنگاهی تاریخی در برابر نیرو‌هایی اهریمنی قد علم می‌کنند.

میبینید که دقیقا آموزه های ایرانی ، در شیوه روایت کوتاه این بازی وجود دارند (مبارزه با اهریمن ، برای خانواده) واین از نظر من ، یک نقطه قوت برای بازی محسوب میشود!

پیکسل آرت بازی ، شاهکار است

طراحی کاراکتر ها از نظر ظاهری ، و همچنین گرافیک بازی ، از مهم ترین نکات هر بازی ایست که سازنده همه تلاشش را میکند تا بهترین کار خود را در این دو زمینه انجام دهد.

در سبک روگ لایک ، معمولا فضای گرافیکی بازی ، پیکسل آرت است و میتوانم به جرئت بگویم که بازی فرزندان مورتا ، در این زمینه ، در نوع و قالب طراحی خود ، چیزی کم ندارد.

همچنین رنگ بندی ها ، افکت های نوری ، نور پردازی ، خلاقیت های بصری در نحوه اجرای مفاهیم محتوایی بازی ، در سطح واقعا خوبی قرار دارد و جایی برای رای منفی نمیگذارد.

همچنین ، علاوه بر سطح جلویی زمین بازی ، مناظر دور دست نیز ، زیبا و هنری طراحی و ساخته شده اند که این خود بر جذابیت بازی می افزاید .

پس به شخصه ، معتقدم که فرزندان مورتا ، از نظر طراحی و ساخت یک فضای هنری بر اساس فضای داستان ، چیزی از رقبای خود کم ندارد و در سطح جهانی کار شده است.

موسیقی ، عنصری حیرت آور در بازیست!

موسیقی ، چه در صنعت گیم و چه در صنعت سینما ، جزو مهم ترین عناصر اثر نمایشی ست. حتی این قاعده بر تئاتر نیز صدق میکند. و بی توجهی به این بخش از کار باعث میشود که تمامی احساساتی که میتوان از طریق موسیقی به کاربر منتقل کرد ، از بین برود و بازی خشک و یک نواخت باشد.

خوشبختانه سازندگان این بازی ، به این نکته توجه داشتند و توانسته اند به خوبی در سبک روایی بازی ، موسیقی ای اعجاب انگیز به کار بیافزایند .

موسیقی ای ماژور و حماسی ، و در جاهایی مینور و احساسی ، به خوبی احساسات جنگ و خشم ، خانواده و محبت را به من حداقل ، منتقل کرد و من واقعا دستم ، به انتقاد از این بخش نمیرود!

صدا گذاری کلی بازی (اتمسفر ، افکت های صوتی ، دیالوگ ها)

با بخش افکت های صوتی کار ، مخالفتی ندارم و بحثی در این باره نمیکنم ، چون از نظر من ، افکت های صوتی در سطح خوبی کار شده بودند و از پس واقعی تر کردن فضا ، بر آمده بودند. هرچند میشد کمی بیشتر روی صدای دشمنان کار کرد تا حالت لوپ شدن افکت را به مخاطب ندهند ، ولی کلیت کار ، قابل قبول بود.

اما اتمسفر! چرا باید همه کار را موسیقی انجام بدهد؟!
بله ، موسیقی بازی شاهکار است ، قدرت انتقال حس را دارد ، ولی از آن طرف از نظر من ، بر صدای اتمسفر ، کم کاری شده بود و به شخصه هیچ حسی را دریافت نمیکردم.

نه حس تنهایی را ، نه حس جنگ را ، نه حتی حس سکوت را ! هیچ کدام را از صدای اتمسفر بازی نگرفتم و بیشتر وظیفه این کار بر دوش موسیقی بازی ، و افکت های شمشیر و الباقی آن بود.

از نظر دیالوگ . کاش این بازی دیالوگ داشت! منظورم از دیالوگ گویندگی روی شخصیت هاست ، نه صرفا سخن های کاراکتر ها. دیالوگ روی هر کاراکتر ، به شدت میتواند به بر قراری ارتباط با کاراکتر ها ، کمک حال سازنده بازی باشد.

هرچند ، گوینده تریلر بازی ، واقعا صدای زیبایی داشت و به معرفی کار میخورد ، اما من به شخصه به دیالوگ کردن های بین کاراکتر ها در بازی ، بسیار علاقه مند ام ، هر چند این بخش را در نظر نهایی ام لحاظ نمیکنم چون یک علاقه شخصی را با شما در میان گذاشتم . (یعنی استفاده نکردن از دوبله بر کاراکتر ها ، نقطه منفی کار نیست ، اما مورد علاقه من نیست)

گیم پلی و کنترل بازی

کنترل آسان ، گیم پلی روان ! تنها چیزی که در باره این بخش میتوانم بگویم!

کنترل بازی نه آنچنان سخت ، یا گیج کننده بود که نتوانی به درستی از کاراکتر ها استفاده کنی ، نه آنقدر ساده و پیش پا افتاده بود ، که بازی برایت یک نواخت باشد. درست همان چیزی بود که باید میبود!

گیم پلی هم ، در سبک روگ لایک قابل قبول بود ، روان ، زیبا ، جذاب ، و اشتیاق آور برای ادامه بازی.

جمع بندی

بازی فرزندان مورتا (که متاسفانه مورد بی مهری برخی از همکاران ما قرار گرفت) از آن دسته بازی هایی است ، که به من ، نوید آینده ای روشن در عرصه بازیسازی در ایران را میدهد. آینده ای که بازیسازان ، به دنبال خلق شاهکار های خودشان اند ، نه دنبال ساخت بازی های سفارشی نهاد های مختلف!

بازی هایی که در آن ها هنر و محتوای ارزشی جریان دارد. بازی هایی که با خود ، سراسر افتخار می آورند برای ایران .

و توصیه میکنم نه برای حمایت ، برای لذت شخصی خودتان ، این بازی را امتحان کنید!


نمره بازی ایرانی فرزندان مورتا

نمره این بازی ، بر اساس نقد ، و نظر شخصی نویسنده این پست (مهدی زبیدی) داده شده است. معیار های نویسنده جهت نمره دهی به بازی :داستان گیرا و جذاب - طراحی و گرافیک عالی - موسیقی عالی - صداگذای متوسط - گیم پلی روان و عالی
۹.۵
نمره این بازی از 10 است
قبلی «
بعدی »

علاقه مند به گیم و هنر , هنرجوی هنرستان هنر های زیبا , مدیر و موسس رسانه پارت هنر
  • instagram

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *