ایده یا تکنیک؟! – بررسی مهم ترین مسئله در کار محتوایی

(تصویر شاخص) ایده یا تکنیک

قبل از هر چیزی باید ذکر کنم که این مطلب در رابطه با انیمیشن سازی های اینترنتی و بر پایه شبکه های اجتماعی است و ما راجب پروژه های سنگین و پر هزینه سینمایی صحبت نمی‌کنیم!

حرفه انیمیشن سازی در ایران بسیار کم تنوع است به طوری که تعداد انیمیشن سازان ایرانی به انگشتان هر دو دست هم نمی‌رسد! و این به خودی خود باعث نا آگاهی کاربران و یا در اصطلاح بهتری، تماشاگران می‌شود و اگر نا آگاهی را نیز کنار بگذاریم؛ نبود تنوع در سری انیمیشن های تولید شده ایرانی، باعث اجبار کاربران به قناعت می‌شود و سلیقه کاربر را به مرور ضعیف تر و ابتدایی تر می‌کند.

مطرح ترین یا بهترین؟!

به طور کلی مطرح ترین سری انیمیشن ایرانی، «سوریلند» است که به دست سروش رضایی تهیه و تولید می‌شود و اگر اطلاعاتم اشتباه نباشد؛ اولین و قدیمی ترین مجموعه انیمیشنی ای است که در وب فارسی منتشر شده.

(تصویر) انیمیشن های پرویز و پونه - سوریلند
انیمیشن های پرویز و پونه – سوریلند

سروش رضایی به گفته خود از سال های ۱۳۸۸ وارد حرفه انیمیشن شده و با انتشار کار های مختلف به مرور مخاطبان و کاربران خود را از طریق شبکه های اجتماعی به دست آورده است.

(تصویر) سروش رضایی - خالق سری انیمیشن های سوریلند
سروش رضایی – خالق سری انیمیشن های سوریلند

در ابتدا اگر از دید یک کاربر عادی شبکه های اجتماعی ای مانند اینستاگرام به ساخته های سروش رضایی نگاه کنیم، می توانیم بهترین بودن او را در این حرفه (انیمیشن سازی اینترنتی در ایران) تایید کنیم. اما با کمی نگاه تخصصی و تکنیک محور، متوجه این می‌شویم که مجموعه انیمیشن سوریلند در ابتدایی ترین حالات از نظر تکنیکی و فنی به سر می‌برد. اگر از طرفداران مجموعه محبوب سوریلند هستید و این ابتدایی خواندن شما را رنجاند باید بگویم این حرف در مصاحبه سروش رضایی با اعتماد توسط خود او گفته شده که:

من از نظر تکنیکی خیلی ساده کار می‌کنم و می‌تونم تضمین بدم که ٩٩ درصد مابقی انیماتورها از من بهتر هستن

اما این ساده بودن انیمیشن های سوریلند دلیل خود را دارد که ما در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت. سروش رضایی در مصاحبه خود با مجله فیلم دلیل ابتدایی بودن مجموعه سوریلند را از نظر بصری این گونه توضیح داد که:

این اتفاق افتاده ولی نمی توانم ادعا کنم که خودخواسته و با تصمیم قبلی بوده است. از جایی به بعد احساس کردم که ایده مهمتر از تکنیک است. خیلی مهم نیست که حتما از تکنیک‌های پیچیده استفاده کنم که اجرایش مثلا ماه‌ها طول بکشد. الان برای من ایده در اولویت است و تکنیک اهمیت کمی دارد، به همین دلیل خیلی از انیماتورها از من خوششان نمی‌آید! چون انیماتورها زمان زیادی را صرف درآوردن تکنیکی می‌کنند. مثلا شعله آتش، صحنه ریزش برگ پاییزی، یا چهارنعل دویدن یک اسب حالتی رئال پیدا کند. در حالی که ممکن است من ظرف دو سه روز یک کلیپ بسازم، آپلود کنم، حرفی را می‌خواهم بزنم و در سطح خیلی وسیع بازتاب هم بگیرد. به نظرم مقایسه کاری که من انجام می‌دهم با کار یک انیماتور، اشتباه است ولی خب از دید خیلی‌ها توی یک رده قرار می‌گیریم که درست نیست.

بهترین یا ساده ترین؟

(تصویر) سری انیمیشن شارلاتونز
سری انیمیشن شارلاتونز

قبل از معرفی مجموعه انیمیشنی شارلاتونز؛ باید بگم که قصد بنده از آوردن عناوین این دو سری انیمیشن، مشخص کردن برتری یا رتبه بندی نیست و صرفا به دلیل تفاوت عمده این دو انیمیشن در پیاده سازی، نام آنها در مقابل هم آورده شده.

مجموعه انیمیشنی شارلاتونز، از آن از دسته انیمیشن های نو پاست که قصد دارد از بهترین های سبک خود در بین انیمیشن های اینترنتی باشد. این سری انیمیشن به صورت «بدون دیالوگ» و به گفته سازنده آن، به روش فریم به فریم در نرم افزار انیمیت اش تهیه و تولید می‌شود.

(تصویر) سری انیمیشن شارلاتونز
سری انیمیشن شارلاتونز

شارلاتونز از لحاظ کیفی در بین بهترین طراحی های انیمیشن های اینترنتی قرار می‌گیرد و اگر طراحی های جالب آن را در کنار فریم به فریم طراحی شدنش بگذاریم؛ بدون شک می‌توانیم بگوییم که تلاش زیادی پشت این مجموعه است و خروجی قابل قبولی نیز داده.

اما بر خلاف انیمیشن های سوریلند که تمرکز حداکثری بر روی ایده و داستان دارند؛ در اینجا شارلاتونز به طور قابل توجهی ضعف در ایده پردازی ها و روایت های خود دارد. البته می‌توان یکی از دلایل این ضعف در روایت هارا، جدایی از اتفاقات اجتماعی و روز دانست که به خودی خود کار یک انیمیشن طنز اینترنتی را سخت می‌کند؛ چه بسا با یک مجموعه بدون دیالوگ هم طرف باشیم!

و به طور خلاصه ما با دو مجموعه کاملا متضاد در عرصه انیمیشن ایران رو به رو هستیم! سوریلند که با ایده پردازی هایش به اوج رسیده اما از نظر بصری ابتدایی است و شارلاتونز که طراحی و پیاده سازی جذابی دارد اما روایت های ضعیفی را ارائه می‌دهد.

و درنهایت؛ ایده یا تکنیک؟!

بحث مهم تر بودن ایده یا تکنیک چه در یک فیلم سینمایی چه در یک انیمیشن اینترنتی به یک روش خاتمه پیدا می‌کند: هر دو در کنار هم! بله، اگر ما یک فیلم بسیار خوش رنگ و لعاب را تماشا کنیم ولی در انتها تنها دو خط داستان ساده برای ما تعریف شده باشد؛ طبعا آن فیلم یک فیلم ناقص یا شاید بد به نظر می‌آید. و عکس این موضوع؛ اگر ما فیلمی با داستانی درگیر کننده و جذاب تماشا کنیم اما دوربین در در و دیوار باشد،‌ طبعا آن فیلم هم ناقص یا بد محسوب می‌شود. این به این معناست که ایده و تکنیک باید به صورت متناسب و هم سطح در کنار یکدیگر پیاده شوند در غیر این صورت اثر نهایی یک جای کارش می‌لنگد!

اگر فیلم پر فروش اونجرز اند گیم را مثال بزنیم؛ یک اثر فوق العاده از نظر فنی و تکنیکی به حساب می‌آید اما ممکن است خیلی ها از داستان اش رضایت کافی نداشته باشند یا خیلی ها به طور کل از این سری فیلم پر فروش بدشان بیاید و فیلم نامه های آن را سطحی و ابتدایی بدونن (اینجا داریم مثال می‌زنیم و نقدی بر این فیلم نداریم!). این دقیقا همان نقطه ای است که تکنیک بر ایده ارجحیت پیدا کرده و تناسب این دو به هم خورده است.

و حالا اگر به مبحث انیمیشنی خودمان برگردیم؛ دیگر نمی‌توانیم به سوریلند یا شارلاتونز بگوییم یک اثر ابتدایی یا سطحی؛ زیرا این سری انیمیشن ها تناسب کاملی بین ایده پردازی و نحوه انیمیت شان دارند و ناب بودن آنها وابسته به ایده پردازی هوشمندانه و سبک طراحی خاص خودشان است و اگر هر کدام از این دو تغییر کند احتمالا بازخورد های منفی زیاد خواهد شد!

و در انتها اگر شما فکر ساخت یک مجموعه انیمیشنی جدید را در سر می پرورانید یا مشغول یادگیری بازی سازی هستید یا حتی اگر مشغول تولید محتوایید؛ خوب است که به این نکته توجه داشته باشید که ایده پردازی های پیچیده نیاز به تکنیک پیچیده دارند و بر عکس؛ ایده های ساده اما زیرکانه هم نیاز به تکنیک های ساده! پس تا حد امکان سعی در تقویت تناسب و هماهنگی این دو مبحث در آثار خودتون داشته باشید تا خروجی خوبی رو تحویل بگیرید.


به عنوان آخرین بخش از این مقاله؛ جالب دونستم که ویدیو «بازی خوب، بازی بد» را از مهدی فنایی، بازی ساز موفق و مطرح ایرانی بیارم، که برای درک مسئله هم سطح بودن ایده و تکنیک در کارها بسیار مفید است.

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *