انواع نما در سینما (بخش دوم)

به بخش دوم از نما در سینما رسیدیم (اگر بخش اول این مقاله را مطالعه نکردید اینجا کلیک کنید) .در بخش قبل ، انواع نماهای ثابت را نام بردم و برای آن مثال هایی زدم ، حال در این بخش میخواهم به نماهای متحرک بپردازم

اما می خواهم قبل از این به فرق بین نما های متحرک و ثابت ارجاع کنم:

در نما های ثابت معمولا یک کادر دیده میشود و سوژه ثابت است اما در نما های متحرک دوربین حرکت میکند ویا به سوژه نزدیک و یا دور میشود


نکته : سعی ما این بود که همانند بخش اول برای هر نما ، مثالی را در متن جایگذاری کنیم تا باعث درک راحت تر از نما ها شود ، اما به دلیل موجود نبودن نمونه و فرمت مناسب (تصاویر متحرک) فعلا مقدور به انجام اینکار نیستیم . درصورت تهیه نمونه ، این پست بروز رسانی میشود.


نماهای متحرک

۱ -زوم این:‌ حرکت اپیتیکی لنز به سمت جلو که نتیجه ی آن محدودکردن زوایه دید با افزایش فاصله کانونی میباشد (محور دوربین ثابت است)

۲- زوم بک: حرکت اپیتیکی لنز به سمت عقب که نتیجه ان افزایش زاویه دید با کاهش فاصه کانونی می باشد (محور دوربین ثابت است)

۳- پان به سمت راست: حرکت افقی دوربین بر روی محور ثابت به سمت راست

۴- پان به‌‌ سمت چپ: حرکت افقی دوربین بر روی محور ثابت به سمت چپ

۵-سوئیچ پن: حرکت بسیار سریع افقی دوربین که به صورت پن‌ تعقیبی و تعلیقی با توجه به سرعت ان تقسیم بندی میشود

۶-تیلت اپ: حرکت عمودی دوربین بروی محوری ثابت به سمت بالا

۷-تیلت دان: حرکت عمودی دوربین بروی محوری ثابت به سمت پایین

۸-تراولینک: حرکت موازی دوربین با سوژه (حرکت روی یک خط راست خواه سوژه حرکت کند خواه نکند)

۹-بوم(پدستال): حرکت عمودی دوربین با سوژه (حرکت روی یک محور عمودی خاه سوژه حرکت کند خواه نکند)

۱۰-دالی این: حرکت دوربین زه طرف سوژه (دائما نیاز به فکوس کشی دارد)

۱۱-دالی اوت: حرکت دوربین به طوری که از سوژه دور شود

۱۲-کرین: ترکیبی از حرکت افقی-عمودیبه وسیله ی دستگاهی به نام کرین (همانند جرثقیل است)

۱۳-ارک داخلی: حرکت دوربین به دور یک محور ثابت به صورت ۳۶۰ درجه

۱۴-ارک خارجی: حرکت دوربین با دور یک سوژه (مانند حرکت دوربین دور گنبد حرم)

۱۵-نمای رول: دوربین روی محور عمودی لنز بچرخد

۱۶-هلی شات: تصویر هوایی گرفته شده با هلی کوپتر

۱۷-استدی کم: جلیقه یا کمربندط که فیلم بردار برتن میکند که از لرزش دوربین کاسته شود(دوربین روی ان وصل میشود)

۱۸-تِرَک: همراهی دوربین با حرکت سوژه

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *